maandag 20 juni 2011

Schijntolerantie

Wanneer je als homo bij de Anglicaanse kerk bisschop wil worden, is dat prima. Voorwaarde is wel dat je dan seksloos door het leven gaat en de herenliefde niet in praktijk brengt. Een heteroseksuele bisschop daarentegen mag volop genieten van de dingen die het andere geslacht hem bieden kan. Dit nieuws wordt deze ochtend door RTL naar buiten gebracht.

Als strijder voor minderheden moedig ik elk stapje in de goede richting met alle kracht aan, maar dit bericht maakt heel iets anders in me los. Was het niet zo dat de Anglicaanse kerk besloot dat een partner juist een prima aanvulling is in het leven van een bisschop en in zijn taak God te dienen? Dat iemand die dan toevallig op hetzelfde geslacht valt, ook wel zonder partner zou kunnen, klinkt wat mij betreft als een knap staaltje discriminatie en schijntolerantie. 

In 2008 besloot de Anglicaanse kerk al dat vrouwen ook bisschop mogen zijn. Een flinke stap in de goede richting, dacht ik toen. Door het nieuws dat mij deze ochtend ter oren kwam, zakt de moed toch weer even in de schoenen. De homoseksuele bisschop zal moeten aanzien hoe zijn heteroseksuele collega's met liefdespartner hun roeping tot uiting brengen, terwijl hij zelf aan de zijlijn staat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten